donderdag 30 december 2010

Recensie De Dominee: Heftige vrijscene Chantal Janzen enig hoogtepunt in saaie film

De Nederlandse film is een halfslachtig werkje rijker. De Dominee van regisseur Gerrard Verhage is gebaseerd op het criminele leven van Klaas Bruinsma, de man die in 1991 voor het Hiltonhotel in hartje Amsterdam werd vermoord. Klaas Bruinsma heet nu Donkers en de kern van het verhaal is gebaseerd op zijn leven, de rest is min of meer fictief. De mooie sexy Chantal Janzen speelt zijn lief Annet, een rol die is gebaseerd op (prinses) Mabel Wisse Smit.

De film is degelijk gefilmd en tegelijk redelijk saai. Maar het grootste manco is dat een motivatie ontbreekt. Dat zit 'm in het scenario en het acteerspel van Peter Paul Muller ('De Passievrucht') die Klaas Bruinsma speelt. Bruinsma was kennelijk een uiterst charismatisch figuur die alleen daardoor al veel voor elkaar kreeg. Dat neemt Verhage als een gegeven, je moet het maar aannemen. Zo werkt film natuurlijk niet. Waarom is hij charismatisch en hoe uit zich dat? Verhage laat grote steken vallen. Dat Donkers uit het redelijke niets snel opklimt als gehaaide zakenman moeten we maar geloven, waarom andere foute mannen met hem in zee willen, blijft een raadsel.

Ook Muller als Donkers mist de plank. Hij kijkt heus moeilijk en serieus; ongetwijfeld zijn poging om diepte in zijn rol te leggen. Irritatie en ongeloof is het enige dat het oplevert. Dat hij Chantal Janzen als zijn toekomstige vriendin oppikt doet hij al even ongelukkig. En bovendien blijft Janzen net zo flets en vlak als Muller. Alleen een vlugge heftige seksscène tussen Chantal Janzen en Peter Paul Muller trekt opeens de aandacht in de film, hoewel dit korte hoogtepunt te donker is gefilmd om de naakte borsten van Chantal goed te kunnen waarnemen. In de aftiteling staat ook nog eens Mieke van Chastelet als stand in / Body Double voor Chantal Janzen vermeld, wat het nogal dubieus maakt of Chantal de naakt scene wel zelf heeft gespeeld, of dat we de borsten van Mieke van Chastelet zien. Zelf zegt Chantal Janzen hierover dat de body double enkel is ingezet voor de momenten dat ze een rijbewijs nodig had (die heeft ze niet) en dat ze de liefdesfragmenten en seksscenes zelf heeft gespeeld. Wij zien geen reden om hieraan te twijfelen.

De enige die echt goed speelt, is Frank Lammers (Het Zuiden, Wilde Mossels), één van de beste acteurs die het Nederlandse witte doek momenteel heeft. Als onderknuppel van Donkers geeft hij De dominee de enige diepte die de film heeft. Via zijn personage ontdek je de rottigheid van het criminele drugscircuit, merk je de verharding die dat milieu in de jaren zeventig ondergaat en is de film soms een beetje spannend.

Verhage laat in zijn film veel bloed en schietpartijen zien en ongetwijfeld moet dat mensen naar de bioscoop lokken. Het geweld is heftig gebracht en dus naar om aan te zien. Toch maken alle ingrediënten - naakt, seks, liefde en geweld - De dominee geen spat aantrekkelijker. Van de ene kant is het een 'heftige' crimi-film en van de andere een onderzoek naar de figuur Klaas Bruinsma. Allebei halfslachtig uitgewerkt en dus is de film twee keer niets.

'De Dominee' blijft een nogal oppervlakkig en braaf stramien volgen dat weinig ruimte biedt aan karakterontwikkeling en spanningsopbouw. De rolprent is te lief door de statische opbouw en de gebrekkige actiescenés. Door de slome opbouw gaat de film nergens echt vlammen. Daar kan een wel erg klinische en overbodige seksscène tussen Chantal Janzen en Muller, waarin mooie Chantal topless gaat, als enig hoogtepunt in de film niets aan veranderen.

Muller is niet op zijn plek in deze film. Het lijkt wel alsof hij met zichtbaar veel moeite rondsjokt in deze film. Chantal Janzen is echter als altijd erg overtuigend, en laat een positieve indruk achter met haar enthousiaste spel en uitstraling, en natuurlijk haar naaktscène.

De actie stelt zoals gezegd ook teleur. Er zit te weinig spektakel in. Wat dan wel weer geslaagd is is de soundtrack. Het titelnummer dat Intwine schreef voor de film, gaat nooit vervelen. De rockmuziekgeeft de sfeer van de film een stevige 'boost'. Die helaas te kort duurt.

'De Dominee' blijft teveel steken in ambities die ze niet waar kan maken. Nederlandse cineasten missen de ervaring en het budget om een epos als 'Scarface' te maken. De film van Verhage maakt dit maar weer eens al te duidelijk. Om de film een totale mislukking te noemen gaat te ver, zeker door de bijdrage van Chantal Janzen, maar een mijlpaal in de vaderlandse filmgeschiedenis is dit product toch zeker niet.

zaterdag 18 december 2010

Chantal Janzen vol lof over Theo Maassen in film Het Geheim


Chantal Janzen is vanaf 1 december te zien in de bioscoopfilm Het Geheim. De actrice speelt de echtgenote van de verstrooide goochelaar Koos Tikker, gespeeld door Theo Maassen. Janzen is erg te spreken over haar tegenspeler. ''Hij is een van de liefste mannen die ik ken.''

Chantal Janzen draait momenteel veel uren op het podium in de musical Petticoat, die speciaal voor haar is geschreven. In de periode voorafgaand aan Petticoat had de succesvolle actrice de tijd om Het Geheim op te nemen.

Daarin voert ze als moeder van het gezin Tikker een constante strijd met haar echtgenoot (Theo Maassen), die zich door iemand wijs laat maken dat er een goede goochelaar in hem schuilt.

‘’Het was de eerste keer dat ik met hem samenwerkte,’’ blikt Janzen terug. ‘’Ik vond het wel spannend. Maar op de eerste opnamedag kon ik al ontzettend met hem lachen. Hij neemt zijn werk enorm serieus en is heel professioneel.’’

Chantal Janzen noemt de manier waarop hoofdrolspeler Maassen zijn rol invult ‘heightened reality’. Dat moet ze even uitleggen. ‘’Hij dikt het karakter van zijn personage wat verder aan. In de film laat hij een meisje echt verdwijnen. Als jou dat in het echt overkomt, word je gek en bel je de politie.’’

‘’Maar hij gelooft dat hij haar weg heeft getoverd en haar terug kan halen. Als kijker ga je mee in zijn goede bedoelingen.’’

De goedlachse actrice speelt in deze film opnieuw een tamelijk brave rol, na de kleuterjuf in Alles is Liefde, de bezorgde moeder-in-spé in De Hel van '63 en de stem van plattelandsvrouw Isabel Green in Nanny McPhee2 .

Wanneer zien we de 31-jarige toneelspeelster eens in de huid kruipen van een sexy valse vamp? ‘’In 2004 speelde ik als Annet in de Dominee een naaktscène. Dat was geen lieverdje. En ook de naakt scene was heftig. Maar de laatste jaren krijg ik inderdaad vaak de moederrollen. Dat komt misschien omdat ik zelf ook moeder ben geworden. Ik ben inmiddels op een leeftijd dat ik niet meer de rol van een 16-jarig meisje kan invullen.’’

Een kleine kanttekening bij de opsomming wil ze nog wel maken. ‘’In Alles is Liefde, waarin ik een affaire heb met een getrouwde man, ben ik natuurlijk niet heel aardig.’’

Als we Chantal Janzen de keuze tussen musical en film voorleggen, hoeft ze niet lang te twijfelen. ‘’Theater is mijn eerste liefde. In de musicalwereld kan ik alles doen wat ik leuk vind: acteren, dansen en zingen. Film is veel confronterender. Dat voelt iets bloter, je kunt je niet verschuilen. Maar gelukkig hoef ik die keuze niet te maken.’’

Naast Chantal Janzen en Maassen spelen onder anderen ook Caroline de Bruijn en Daan Schuurmans mee in de familiefilm. Marco Borsato zingt de titelsong.

De film beleefde zondag 21 november de première in het Muziektheater in Amsterdam.

vrijdag 17 december 2010

Chantal Janzen heeft hoofdrol in de musical Wicked!


Musicalster Chantal Janzen heeft de hoofdrol in de musical Wicked veroverd.

De musicalactrice, die op dit moment in Petticoat schittert, zal samen met Jim Bakkum op het podium staan.

Het verhaal van Wicked draait om twee heksen en speelt zich af vóór de gebeurtenissen in The Wizard of Oz.

De musical met Chantal Janzen is de opvolger van Mary Poppins en zal eveneens in het Circustheater in Scheveningen te zien zijn.

Jim Bakkum zal in Wicked te zien zijn in de rol van Fiyero.
Wicked gaat over twee jonge heksen, een goede en slechte, en vormde de voorloper van ‘De Tovenaar van Os’. Wicked begon als Broadwayproductie in 2003. Joop van den Ende kondigde in februari van dit jaar aan dat hij de musical naar Nederland zou halen. En zo geschiedde. De vertaling voor deze musical is in handen van Martine Bijl.

In de kerstperiode van 15 december 2010 tot en met 9 januari 2011 is de musical Petticoat te zien in het World Forum Theater in Den Haag. Dit werd op ludieke wijze gevierd door middel van de onthulling van een ijssculptuur van ‘Pattie’ (gespeeld door Chantal Janzen) op de ijsbaan van Coolevent op het Kurhausplein, door de cast van Petticoat en Wethouder van Cultuur en Binnenstad Marjolein de Jong.

Ter ere van de Haagse première van Petticoat heeft Coolevent Scheveningen dit winterse kunstwerk van Chantal Janzen laten maken. In de 2 meter hoge ijssculptuur zit een Gouden Ticket. De bezoekers van Coolevent krijgen de kans om een viparrangement voor Petticoat te winnen als zij raden wanneer het beeld gesmolten is en het gouden ticket tastbaar is.

Chantal Janzen verbaasd over grote cupmaat.
Chantal Janzen heeft woensdag een ijssculptuur van haar karakter ‘Pattie’ onthuld. Een evenbeeld is het niet helemaal, zo zijn Chantals borsten ietwat buiten proportie.

Petticoat gaat over de Groningse Patricia (Pattie) Jagersma die graag wegdroomt in haar (fantasie) toekomst maar ook daadwerkelijk de stoute schoenen aantrekt en haar droom najaagt. Een musical met humor en ontroering, de grote verschillen tussen provincie en de grote stad en het eeuwige dilemma van ouders om hun kinderen los te laten.

Met in de hoofdrol Chantal Janzen, Freek Bartels, Hajo Bruins, Marjolijn Touw, Kees Boot, Mike Weerts en Roon Staal. De grootste reizende productie is dé hit van dit seizoen en inmiddels zijn er meer dan 175.000 kaarten verkocht en zijn er extra voorstellingen in de verkoop. Petticoat evenaart hiermee het succes van Mamma Mia!.

woensdag 8 december 2010

Nederlandse man wil het liefste een ritje maken in droomauto met Chantal Janzen!

Het is weer december, en dus weer tijd voor allerlei(onzinnige) onderzoeken.
De Nederlandse man wil het liefste een ritje maken in een droomauto met Chantal Janzen!

Zo wil Eén derde van de Nederlandese mannen blijkbaar liever een droomauto dan een droomvrouw, behalve dan als de droomvrouw actrice, presentatrice en musicalster Chantal Janzen is.

Dit blijkt uit onderzoek van Sony PlayStation. Driekwart van de ondervraagde mannen noemen zichzelf een autoliefhebber. Bijna een kwart van de mannen (24%) praat zelfs geregeld tegen hun auto. Over het algemeen zijn mannen meer dan tevreden met hun huidige auto. Gemiddeld geven zij hun auto een rapportcijfer van 8.

Ruim twee op de tien Nederlandse mannen (22%) laten hun vrouw of vriendin het liefst niet in hun auto rijden. Vooral oudere mannen lijken hier bezwaar tegen te hebben. Hoe ouder mannen zijn, hoe minder vaak ze hun vrouw of vriendin in de auto laten rijden. Bij het kopen van een nieuwe auto zijn de mannen wat flexibeler. De meeste mannen laten hun eega namelijk meebeslissen.

Toch nog 17% van de respondenten gaf aan dat hun partner niets in te brengen heeft bij de aankoop van een nieuwe bolide. Ook eenmaal op de weg kunnen partners het niet altijd even goed met elkaar vinden (48%). Meest voorkomende oorzaak van ruzie in de auto is commentaar van de bijrijder op de rijstijl van de bestuurder (22%). Ook het traditionele kaartlezen (weg wijzen, navigeren) is regelmatig (14%) oorzaak van ruzie en irritatie.

De Nederlandse man zou het liefste een ritje willen maken met Chantal Janzen. Presentatrice Wendy van Dijk en model Doutzen Kroes zijn ook geliefd onder de respondenten. Meer dan de helft van de Nederlanders beweert weleens seks te hebben gehad in een auto. Overigens vinden de meeste mannen hun auto geen babe-magnet. Hoewel de meeste mannen erg tevreden zijn over hun auto, ziet slechts 7% hun bolide als lokkertje voor de dames.