woensdag 10 juni 2009

Chantal Janzen grote ster op Musical Awards 2009


Ruim 1,7 miljoen mensen volgden maandagavond Chantal Janzen live op Nederland 1 tijdens de uitreiking van de John Kraaijkamp Musical Awards 2009. Dat bleek uit dinsdagochtend gepubliceerde cijfers van de Stichting KijkOnderzoek.

Musical ster Chantal Janzen sprong er weer met kop en schouders bovenuit, zoals gewoonlijk.

Footloose en Piaf echter waren de grote winnaars tijdens het gala. Beide musicals wonnen drie prijzen. Albert Verlinde reikte een onderscheiding uit aan Joop van den Ende, de initiatiefnemer van het musicalgala, dat zijn tiende editie beleefde.

De AVRO zond het evenement live uit op Nederland 1 en Radio 2. De presentatie was in handen van Frits Sissing.

Juichend kwamen ze het podium af. De tiende editie van het Musical Awards Gala was grootser dan ooit. En voor de ontlading gold gisteravond hetzelfde. Een extatische Liesbeth List, een oerkreet slakende Jeroen Phaff en Simone Kleinsma, die bekende ontzettend blij te zijn met haar award. De champagne vloeide rijkelijk in Hilversum.

Carlo Boszhard en Irene Moors hadden de lachers op hun hand. Carlo als Erwin van Lambaart, Irene als Marianne van Wijnkoop brachten samen een olijke ode aan Joop van den Ende. André van Duin riep, nog nalachend: „Als Joop er niet was geweest, was Nederland nooit een musicalland geworden.”

Footloose en Piaf waren de winnaars gisteravond. De musicals wisten elk drie awards binnen te slepen. Een festijn was het tiende John Kraaijkamp Musical Award Gala. Onder meer Thom Hoffman, Angela Groothuizen, Robert ten Brink en Gerard Joling overhandigden de prijzen.

„Je moet moeite doen om een naam uit de showbizz te noemen die er niet bij is. Dat is toch geweldig”, zei Gerard. Hij was helemaal over de top in zijn glitterpak. „Ik stel me bescheiden op, ik laat mijn pak het werk doen.”

Nieuw bakken moeder Chantal Janzen stal de show met diverse optredens tijdens de uitzending.

Vreugde was er bij degenen die uiteindelijk met de prijzen naar huis gingen, zoals Liesbeth List. De bekende vuurtorendochter: „Ik voel me nu echt een zondagskind. En zoals ik al eerder zei, Edith Piaf heeft me ook zelfvertrouwen gegeven. Nu klapten hele zalen voor me. Ik kreeg staande ovaties. Het deed me beseffen: Ik kan iets. Daar blijf ik Edith Piaf altijd dankbaar voor. Dat een Française zoiets voor een Hollandse meid kan doen.”

Ook ONM-actrice Pamela Teves was emotioneel. „Die rol was de mooiste die ik ooit heb gespeeld. Hij kwam uit mijn tenen. Ik ben zielsgelukkig.” Pamela kreeg de prijs voor haar rol van Frau Schneider in Cabaret.

„Aaaaaaaaaaah”, schreeuwde Jeroen Phaff. De Footloose-ster bedankte zelfs de oppas van dochter Liene van 6 maanden. „Jammer dat mijn vrouw Marleen geen prijs heeft gekregen. Ze was ook genomineerd voor Footloose, waarin wij samen spelen.”

De oude Kraaij, inmiddels 84, was getuige van het spektakel. Hij vertoont zich nog zelden in het openbaar. Maar voor deze feestelijke prijsuitreiking toog hij van het Rosa Spier Huis in Laren naar Studio 22 in Hilversum. Aan de arm van zijn vaste begeleidster. „Dit wil ik niet missen.”

Zijn ex-schoondochter Annick Boer stond op het podium in haar rol van zuster Klivia in de nieuwe productie Ja Zuster, Nee Zuster, samen met o.a. Ara Halici en Joep Onderdelinden.

Annick heeft nog altijd goed contact met John Kraaijkamp sr. „Hij is zo’n lieve man. Dan maakt het niet uit wat hij van je is. Ik vind het altijd speciaal om hem te zien.”

In totaal werden de 23 prijzen verdeeld over veertien musicals van zeven verschillende producenten. De grote winnaar werd V&V Entertainment, het theaterbedrijf van Albert Verlinde en Roel Vente, met acht Musical Awards – voor Piaf, Footloose en The Sound of Music. Joop van den Ende Theaterproducties werd tweede met vier prijzen – voor Sunset Boulevard, Joseph and the amazing technicolor dreamcoat, Les Misérables en High School Musical. Van den Ende werd één keer eerder door V&V gepasseerd: twee jaar geleden, toen de V&V-musical Doe Maar! volop werd bekroond.

Chantal Janzen was dit jaar wegens haar zwangerschap niet genomineerd. Musicals van het afgelopen seizoen die geheel buiten de prijzen vielen, waren Brandende liefde (naar de roman van Jan Wolkers), Hera en het in het kleine M-Lab in Amsterdam-Noord geproduceerde The Wild Party.

Een Oeuvre Award werd gisteravond in Studio 22, op het Mediapark in Hilversum, overhandigd aan de Amerikaanse componist Alan Menken, die vooral bekend werd door de songs die hij voor diverse Disney-films schreef.

Een aparte onderscheiding ging tijdens dit tiende Musical Awards Gala naar initiatiefnemer Joop van den Ende die ook de financier is van het evenement. De rechtstreekse, bijna drie uur durende tv-uitzending trok gemiddeld 1,7 miljoen kijkers.

De Musical awards zijn na tien jaar uitgegroeid tot een jaarlijkse viering van de Nederlandse musical. Naar buiten toe wordt het altijd gepresenteerd als een flinke bedoening, maar het is stiekem vooral ook een feestje voor alle musicalsterren onderling. Ze werken het hele jaar door keihard, en eens per jaar viert men dat. De avond werd afgesloten door een spetterend optreden van Chantal Janzen.

Dat merk je al op de rode loper. Pakweg iedere twee seconden wordt er gezoend, gelachen en gefeliciteerd. En dan moeten de awards nog worden uitgereikt!

Dan zijn er naast Jamai de talloze andere sterren die ook tijdens het gala zelf nog moeten optreden. In speciale shows, of als voorproefjes van nieuwe musicals waar ze aan werken.

Gelukkig is daar zoals altijd Kim-Lian van der Meij, de vrolijke noot op ieder feestje. In uiterst sexy outfit dartelt ze over de rode loper. Haar kansen om te winnen schat ze goed in. Al is ze, eerlijk als altijd, ook niet te beroerd om haar medegegadigden een prijs te gunnen.

Want allemaal leuk en aardig, die prijzenregen, maar het echte feest begint natuurlijk pas zodra de camera's uit zijn en de musicalwereld gezellig aan het feesten kan slaan.

In studio 21 was een groot diner waar alle genodigden konden genieten van een diner (en natuurlijk ook konden netwerken voor een leuke rol, volgend seizoen). Ik vraag me nog steeds af hoe het sterren als Chantal Janzen in hun jurken is gelukt om op te scheppen bij het lopende buffet... Want ook Nederlandse glamour heeft zo z'n charme: iedereen kon gewoon naar het buffet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten