vrijdag 23 oktober 2009

De Gouden Televizier-Ring Gala jurk van Chantal Janzen

Chantal Janzen heeft kostuumontwerpster Cocky van Huijkelom gevraagd om haar jurk voor het Gouden Televizier-Ring Gala te ontwerpen.

Cocky werkt normaal gesproken vooral in het theater. Eerder dit jaar won ze nog een Musical Award voor haar werk voor Joseph and the amazing technicolor dreamcoat. We belden haar op voor een tipje van de sluier over dé jurk van het Gala.

Hoe reageerde je toen Chantal je vroeg of je haar jurk wilde ontwerpen?

Chantal Janzen:"Ik vond het een eer dat ze zo graag iets van mij wilde dragen naar het Gala."

Kennen jullie elkaar goed?

"We komen elkaar regelmatig tegen in het vak. Ik mag haar ontzettend graag, dat is ook de reden dat ik dit graag wilde doen. Ik vind haar een heel leuk mens. En ze is natuurlijk een mooie vrouw, dus het is een dankbare taak."

Had ze wensen?

"Nee, de enige eis was dat het een lange jurk moest zijn. Ik ben gewoon twee ontwerpen gaan maken en die hebben we later samengevoegd. De jurk bestaat nu uit de bovenkant van het ene ontwerp en de onderkant van de ander."

Is-ie al af?

"Nog niet helemaal. Donderdag heeft ze hem gepast. Hij wordt heel mooi, ik kan niet anders zeggen."

Is het stressen?

"Niet echt. Ik hoef 'm zelf niet te maken, dus die stress heb ik niet. Maar het is altijd wel even spannend of de stoffen wel op tijd aankomen en of ze precies zo zijn als je in je hoofd had. De stoffen die ik gebruik komen uit Italië, dus eer ze hier zijn ben je weer een paar weken verder. Maar gelukkig is het allemaal goed gegaan."

Kun je een tipje van de sluier oplichten?

"Het is een chique, lange galajurk, die tegelijkertijd ook jong en sexy is. Net als Chantal Janzen. Hij heeft alles in zich. De jurk bestaat uit drie verschillende tinten rood en heel veel lagen dunne zijde. Dat geeft een mooi effect bij het lopen. De stof valt mooi soepel langs haar lichaam."

Wat is kenmerkend voor jouw stijl?

"Ik gebruik vaak felle kleuren. Maar ik ben natuurlijk vooral theaterontwerpster, dat is een vak apart. Ik werk anders dan een couturier. De jurk staat bij mij niet voorop, ik kijk vooral naar wie ik voor me heb. Ik hou me bezig met wat voor Chantal Janzen fijn is. Wat staat het mooist bij haar lichaam? Dat is mijn uitgangspunt. Niet wat ik zelf in mijn hoofd heb."

Ontwerp je vaker galajurken?

"Ja, voor awardgala's met Simone Kleinsma en Pia Douwes doe ik dat wel eens. Ik vind het leuk hoor, maar ik zou niet alleen maar galajurken willen ontwerpen. Theatermaken vind ik het leukste vak dat er is. Dat zou ik niet willen opgeven."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten