maandag 26 oktober 2009

VOOROORDELEN VS MENSENKENNIS IN NIEUWE AVRO-QUIZ MET CHANTAL JANZEN


De AVRO brengt vanaf 30 oktober op Nederland 3 de nieuwe quiz 'Weten zij Veel!?' met Chantal Janzen. Hierin neemt één kandidaat het op tegen zes uiteenlopende groepen uit onze samenleving. Iedere groep bestaat uit zes deelnemers die hun uiterste best zullen doen om de over hen bestaande vooroordelen te ontkrachten. Chantal Janzen presenteert deze quiz waarin het naast parate kennis vooral draait om mensenkennis.

Linda de Mol schudt haar onzekerheid van zich af met haar nieuwste project, de thriller Terug naar de kust. De tv-presentatrice, die vrijdag de Gouden Televizier-Ring 2009 ontving, durft zich eindelijk actrice te noemen door haar hoofdrol in de boekverfilming.

''Ik denk dat ik maar eens op moet houden met roepen dat ik een acterende presentatrice ben en dat anderen de acteurs zijn.''

''Ik heb mezelf natuurlijk altijd heel erg moeten verdedigen voor het feit dat ik een presentatrice was die 'ineens' ging acteren en mezelf omringde met ongeveer de beste acteurs van Nederland'', verklaart De Mol.

''Er was altijd een ondertoon van 'als acterende presentatrice zit jij daar tussen'. Maar als het er op aankomt, heb ik misschien wel meer vlieguren gemaakt dan de gemiddelde acteur die Toneelschool heeft gedaan. En je kunt het ook leren in de praktijk.''

Ze speelt in Terug naar de kust de alleenstaande Maria Vos, die door een onbekende met de dood wordt bedreigd. Ze vlucht met haar kinderen naar haar ouderlijk huis, waar ze onderduikt bij oudere zus Ans (Ariane Schluter).

Ze zijn weer uitgereikt, de prijzen van het Gala van de Gouden Televizier-ring. De show an sich viel me alles mee. Sexy Chantal Janzen deed het hartstikke goed met veel gevatte grapjes, schitterende jurken en ook wat ingestudeerd werk. Naar de oubolligheid was ver te zoeken, iets wat in het verleden zeker geen zeldzaamheid was. Alleen het optreden van Simone Kleinsma met een compilatie van tv-tunes was erg ‘jaren ‘90 Avro’ en had wat mij betreft overgeslagen kunnen worden, hoe zeer ik Simone als musicalster en actrice ook bewonder.

De filmpjes door Alex Klaassen waren ronduit hilarisch, hoe hij als typetje stemmen wierf voor de genomineerden van de Televizier-ring. De persiflage op mol Jon van Eerd was meesterlijk en erg goed benaderd.

Dan was er nog het optreden van Wendy van Dijk als Lucretia Martina. Haar ingestudeerde grappen leken niet helemaal uit de verf te komen, eentje is er zelfs rechtsteeks uit Ushi & Dushi gekopieerd. Maar Lucretia deed het dan weer een stuk beter dan Yolanthe Cabau van Kasbergen, die echt niets had te melden bij haar uitreiking.

Wat ik wel raar vond: het top 10-overzicht met de meest opvallende/leuke/gewaardeerde fragmenten van het afgelopen jaar. Dat maait regelrecht het gras voor de voeten weg van Het TV Moment van het Jaar, dat heel geslaagde programma over een jaar televisie, waar de publieke omroep zo lang naar heeft gezocht. Daar zal vast nog wel een pittig gesprek over gevoerd worden.

Dat Gooische Vrouwen uiteindelijk wint, vind ik wel erg leuk. Heel erg verdiend ook, fantastische serie. En hoewel ik Boer Zoekt Vrouw met Yvon Jaspers ook graag kijk, zou het toch raar zijn als de felbegeerde prijs naar een serie specials gaat en niet het eigenlijke programma. Boer Zoekt Vrouw moet volgend jaar maar winnen dan.

Het is voor het eerst sinds 2004 dat een programma van de commerciële televisie de Televizier-ring wint. In totaal is de prijs zeven keer naar een commerciële partij gegaan. Maar presentarice Chantal Janzen stal uiteindelijk de show op het Gouden Televizier-ring Gala 2009.






1 opmerking:

  1. Ik vind je veelzijdigheid bewonderingswaardig.
    Zoveel leuke en creatieve dingen kunnen doen , geen dag hetzelfde...heerlijk..Suc6 met je carriere Chantal. Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen