donderdag 7 oktober 2010

Premiere musical Petticoat: Chantal Janzen stijgt boven zichzelf uit


Nederland heeft er een nieuwe, oerhollandse musical bij. Petticoat is speciaal geschreven voor hoofdrolspeelster Chantal Janzen. De nieuwe musicalcomedy gaat zondag in première in Carré in Amsterdam.

Petticoat vertelt het verhaal van Pattie Jagersma uit Winschoten die wereldberoemd wil worden en de provincie Groningen verruilt voor een muzikale carrière in Amsterdam.

''In Petticoat zal Janzen al haar talenten, waaronder haar geestige humor en timing, samenbrengen'', belooft Erwin van Lambaart van Joop van den Ende Theaterproducties.

Chantal Janzen volgde voor de rol van Pattie Groningse les en leerde met een geloofwaardige noordelijke tongval te spreken.

Petticoat is ontwikkeld door het creatieve team achter de musical Ciske de Rat. Zo is de muziek weer gecomponeerd door Henny Vrienten.

Naast Chantal Janzen spelen Freek Bartels, Hajo Bruins en Marjolijn Touw hoofdrollen in Petticoat. De regie is in handen van Paul Eenens.

Die kus had ze verdiend. Chantal Janzen straalde gisteren in de speciaal voor haar geschreven musical Petticoat. Haar geliefde Marco omhelsde Chantal, hopend dat ze op haar volgende première zijn vrouw zal zijn. ?Ik heb haar al gevraagd.?

Chantal Janzen barstte in tranen uit toen ze haar laatste noot had gezongen, en het publiek als één man opstond. Ze wierp een kushandje de zaal in. „Papa, mama.” De ontlading was compleet toen ze haar Marco in de armen sloot.

De diva’s van het theaterpodium, Simone Kleinsma en Karin Bloemen, verwelkomen een nieuwe grootheid in hun gelederen. Simone: „Chantal is een triple-talent. Ze kan zingen, dansen en spelen. Chantal Janzen is in Petticoat boven zichzelf uitgestegen.”

De net zo enthousiaste Karin Bloemen gelooft niet dat dit de laatste musical is die rond Chantal is opgebouwd. „Ik begrijp Joop van den Ende. Een veelzijdige artieste als zij is schaars. Ze kan komisch zijn, ontroerend. Het publiek gaat van haar houden, net als destijds van Conny Stuart. Zij kreeg de ruimte van Wim Sonneveld.”

Theatertempel
Hein Jens, directeur van Koninklijk Theater Carré in Amsterdam waar de première plaatsvond, noemt het een eer dat Chantal Janzen op het toneel van de theatertempel staat: „Ze draagt deze show echt.”

De hoofdrolspeelster werd ook geprezen door Henny Vrienten, die de muziek voor de spiksplinternieuwe musical schreef: „Chantal is een talent. Een ontzaglijk talent. Geweldig om mee te werken.”

Joop van den Ende, die de 31-jarige blondine ontdekte en haar liet groeien tot wie ze nu is, genoot net als zijn pupil van de minutenlang durende staande ovatie die Chantal na de overrompelende voorstelling in ontvangst mocht nemen.

De sprankelende ster van de show: „Alle spanning is van me afgevallen. Voor ik op moest, voelde ik me zo kwetsbaar dat ik om alles in huilen uit kon barsten. Met klamme handen ging ik op. Nu zijn die zenuwen allemaal weg. Het is zo top gegaan.”

Chantal Janzen knipoogt: „Dit is een bekroning van alles. Hier droomde ik van toen ik een klein meisje was in Tegelen. In de grote stad heb ik het waargemaakt.” Bekend Nederland haalde gisteravond ook herinneringen op over toen zij het ouderlijk huis verlieten. Frits Sissing: „Mijn ouders komen, net als Pattie in Petticoat, uit Winschoten. Zij verhuisden naar Baarn, ik ben van daaruit weer naar Groningen gegaan. Een beetje de omgekeerde wereld.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten