zondag 20 februari 2011

Chantal Janzen ontstemd maar niet boos op AVRO


Het lijkt net of de AVRO Chantal Janzen de deur heeft gewezen. Algemeen directeur Willemijn Maas liet streng weten veel gesprekken met haar te hebben gevoerd, maar de wensen helaas niet op één lijn te hebben kunnen krijgen. Chantal Janzen: „Het leek wel of ik veel geld had gevraagd of het programma Tussen Kunst en Kitsch wilde overnemen. Maar dat was helemaal niet aan de hand. Ik ben zelf weggegaan.”

Chantal Janzen is echter niet boos op de AVRO: „Ik begrijp helemaal dat ze teleurgesteld waren na Tooske Ragas en Ruben Nicolai nu ook mij te verliezen en daarvan is iets te voelen in het bericht dat ze over mijn vertrek hebben laten uitgaan. Het gaat erom dat ik geen nieuwe uitdaging meer kreeg bij de AVRO. Ik hoefde niet meer op mijn tenen te lopen. Dat wil ik graag, maar dat kon niet.”

De talentvolle presentatrice Chantal Janzen vertelt dat ze nu in gesprek is met een paar interessante partijen. „Het zou best kunnen dat ik binnen een paar dagen nieuws heb. Ik hoop dat ik ergens behalve bijvoorbeeld spelletjes presenteren ook mag acteren. Dat doe ik in het theater graag en zou ik op tv ook leuk vinden.

Talentenshows zoals Idols, dat ik vier jaar geleden bij RTL met Martijn Krabbé heb gedaan, wil ik niet doen. Dat moet ik ook niet willen omdat ik verstand heb van zingen. Ik had destijds een beetje moeite met mijn rol. Ik kon niet onbevangen vragen of er iets fout ging. Door mijn vak hoorde ik al wat er fout was. En dat kon ik dan niet zomaar zeggen. Ik zat tenslotte niet in de jury.”

Chantal Janzen vertelt dat het bij de AVRO niet spannender dreigde te worden dan voor de vierde keer het Televizier Gala presenteren, de Musical-sing-a-long doen en het Pink Ribbon gala. „Ik ben een beetje klaar met gala’s. Ik voel de spanning niet meer, heb de zenuwen nodig. Anders zou het een trucje kunnen worden. Ik wilde gewoon graag iets anders doen. Het is niet dat ik het bij de AVRO niet naar mijn zin had. Ik heb er met veel plezier gewerkt en veel geleerd. Maar de kansen waren op.”

Het zou zomaar kunnen dat de 31-jarige presentatrice Chantal Janzen, die schittert door haar frisse eigenheid, straks weer aan RTL wordt toegevoegd. In Hilversum wordt ze gezien als de nieuwe generatie presentatrices en mogelijk zelfs de opvolgster van Linda de Mol. Dat ze commercieel gaat is bijna wel zeker. Nieuwe programma-ideeën gaan bij de publieke omroep supertraag. Als je vandaag ergens over praat is de kans dat het in 2014 misschien van de grond komt aanwezig. Tenminste, als de zendercoördinator zijn fiat heeft gegeven. Erland Galjaard van RTL zou, beweren de wandelgangen, al heel ver zijn met Chantal. Hijzelf kon gisteren niet reageren.

Regisseur en tv-expert Bert van de Veer ziet, als dit fout afloopt, een uitstekende mogelijkheid voor Chantal Janzen bij de Vara: „Ze zou misschien de Madiwodovrijdagshow van Paul de Leeuw kunnen opvrolijken. Hij heeft al tijden de wens dat met Linda de Mol te doen. Dit zou een waardig alternatief zijn. Bovendien heeft Chantal heel veel humor en haar scherpte wordt haar door het publiek vergeven omdat ze het lieftallige uiterlijk heeft van een Dolly Dot.”

Tv-maker Paul Römer gelooft dat het goed zou zijn als Chantal Janzen een tijdje helemaal voor de tv zou kiezen, ook al triomfeert ze nu in de op haar lijf geschreven musical Petticoat en gaat ze volgend seizoen de musical Wicked doen: „Wij vinden het moeilijk met multitalenten om te gaan. En dat is ze. Ze zingt, danst, acteert, presenteert en ze is nog een prachtige vrouw ook. De Nederlandse buis wordt mooier door haar. Maar het is misschien een droom om te denken dat we haar helemaal aan de tv kunnen binden.”


SBS-directeur Eric van Stade kijkt met belangstelling naar de ontwikkelingen. „Chantal Janzen is een tv-vrouw met een magistrale uitstraling. Een prachtige presentatrice die voor vrouwelijke kijkers ook nog eens geen bedreiging vormt. En ze is supermuzikaal. Daar hou ik van bij presentatie, want daardoor gaat ze in een zeer aangenaam ritme praten. Het enige is dat we bij SBS nu al veel presentatrices hebben. Tooske, Nance, Ellemieke Vermolen en Marlayne Sahupala. En ik moet voor Chantal wel een programma hebben. Ik heb trouwens net een auditie bekeken voor een serie waarin Chantal acteert. En dat doet ze heel goed.”


De leemte die Chantal Janzen achterlaat wordt bij de AVRO niet direct ingevuld. „We zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Onlangs is Art Rooijakkers nog toegevoegd aan ons team. Maar op dit moment zijn we niet actief bezig met zoeken.” De omroep laat weten verder niet op de afkondiging in te willen gaan.

Het wachten was op het persbericht van RTL. Chantal Janzen gaf slim nog geen commentaar: „We staan met Petticoat in het theater in Eindhoven. Daar ga ik zo naartoe. En ik ga nu nog even Barbapapa kijken met mijn zoontje James.”

1 opmerking:

  1. ik hou van chantal zij is echt mijn voorbeeld ik hoop dat ik later het zelfde als haar mag doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! xxjes love you chantal

    BeantwoordenVerwijderen