maandag 16 november 2009

Chantal Janzen: 'Een beetje zelfspot mag wel'


Chantal Janzen (30) presenteerde ook dit jaar weer het Gouden Televizier-Ring Gala. Vorig jaar viel ze in voor Frits Sissing, omdat hij met Op zoek naar Evita op het genomineerden-pluche mocht zitten. Het bleek een meesterlijke zet: Chantal kreeg al snel de lachers op haar hand. Gaat ze het dit jaar weer zo doen?

Had je verwacht dat je het Gala weer mag doen?

Chantal Janzen: "Nee, ik was verrast. Vorig jaar viel ik in voor Frits en ik vond het hartstikke leuk. Maar het Gala is van de AVRO; het hangt niet aan een presentator. Het is maar net wie zij willen; ik ging er niet van uit dat ik het dit jaar weer mocht doen."

Jouw presentatie viel op; je nam geen blad voor de mond. Ga je nu meer op je woorden letten?

Chantal Janzen: "Je weet niet wat voor impact zo'n avond kan hebben. Als ik dat wel had geweten, had ik sommige dingen misschien niet gezegd. MAar ik presenteer alsof ik zelf thuis op de bank zit te kijken. Dan zeg je ook wel eens wat. Waarom zou ik dan voor de camera een andere 'mevrouw' zijn?"

"Het is niet zo dat ik mensen expres wil beledigen. Ik heb een hekel aan types die ineens niet meer weten wat chic of netjes is. Die achteraf zeggen: 'Zo ben ik; dat moet je maar accepteren.' Je moet weten wanneer je iets kunt zeggen of niet. Het tv-vak moet je serieus nemen, maar jezelf niet."

"Soms vind ik dat we onszelf te belangrijk maken. Neem jezelf met een korreltje zout. Ik snap alleen niet dat ik hier nog op word aangesproken. Mensen die me kennen, vonden me niet zo bijzonder."

Dat komt doordat de Gala's voorheen een stuk minder grappig waren!

Chantal Janzen: "Dat wist ik niet. Ik had tot vorig jaar nog nooit een hele uitzending gezien. Daarom verbaasde ik me zo over alle ophef, want zo'n prestatie vond ik mijn presentatie niet. Niets aan te merken op de vorige uitreikingen, maar het Gala is wel een feestelijke avond. Er moet gelachen worden! Een beetje zelfspot mag dan wel. Het is tongue in cheek, zoals ze het ook in het buitenland doen."

"Ik zeg niet dat ik dat kan, maar ik vind dat wel leuk om te doen. Het is wel een risico. De vorige keer dacht ik: volgend jaar zit ik óf weer thuis op de bank te kijken, óf mijn optreden wordt geaccepteerd."

"Ik neem liever het risico dat ik het volgend jaar niet meer mag doen, dan dat ik het Gala moet presenteren zoals het voorheen werd gedaan: zonder grappen. Als ik alleen teksten mag oplezen, voeg ik niets toe. Dan moet je maar een andere presentatrice nemen."

Wat trek je eigenlijk zelf aan?

Chantal Janzen: "Mijn jurk wordt speciaal gemaakt door kostuumontwerpster Cocky van Huijkelom, die ik ken uit de musicalwereld. Ik heb haar zelf benaderd. Dat doe ik normaal gesproken nooit hoor, maar ik wilde niet het risico lopen dat iemand anders in precies dezelfde jurk binnenkomt."

"Cocky is een dame die ik enorm bewonder. Ze maakt prachtige dingen, ze is echt een kunstenares. Het wordt in elk geval een lange jurk; dat is de eis. Ik trek ook maar één jurk aan. Het gaat deze avond om de genomineerden en de prijs. Als ik zes setjes zou afwisselen, maak ik mezelf wel heel belangrijk - en dat is niet de bedoeling."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten